Jak vybrat nákladní přívěs?

K jakém účelu budete přívěsný vozík používat?

Nejdůležitější je ujasnit si, jaký náklad budete převážet. Na základě toho zjistíte, jak velký přívěs budete potřebovat. Existuje několik druhů přívěsů dle využití (sklápěcí přívěsy pro přepravu sypkých materiálů, valníky, přívěsy pro přepravu aut, plošinové přívěsy, skříně, atd...)

Na našem e-shopu jsme pro vás roztřídili přívěsy dle využitelnosti tak, aby jste se mohli rychle zorientovat a udělat si základní představu

Technické možnosti Vašeho automobilu

Výběr vám můžou limitovat technické možnosti vašeho automobilu, se kterým budete přívěsný vozík a náklad na něm tahat a s tím i spojené řidičské oprávnění. Problematiku řidičských oprávnění jsme řešili ZDE.

Brzděný nebo nebrzděný přívěs?

Nebrzděné přívěsné vozíky nechávají zpomalování na tažném automobilu. Jejich celková hmotnost nepřesahuje 750 kg. Nejčastěji jde o hobby valníky s pohotovostní hmotností od 110 kg. Výhodou je nižší pořizovací cena, nižší provozní náklady a jednodušší údržba. Nevýhodou je nižší bezpečnost.

Brzděné přívěsy odlehčují brzdám tažného auta, které tak uveze bez rizika i čtyřnásobnou zátěž (vyrábí se do celkové hmotnosti 3500 kg). Brzděné přívěsy jsou bezpečnější, protože s brzděním pomáhají tažnému vozidlu a mají tak kratší brzdnou dráhu než nebrzděné přívěsy. Brzděné přívěsy mají lepší výbavu (v ceně je již opěrné kolečko, zakládací klíny, elektroinstalace s couvacím světlem, parkovací brzda). Nevýhodou tím může být jeho cena, která je vyšší než u nebrzděného přívěsu a nutnost pravidelných kontrol brzdového systému v servisech.
 
Umístění kol na přívěsu
 

Přívěsné vozíky s uložením kol pod ložnou plochou jsou užší, umožňují jednoduchou demontáž bočnic a snadno z něj uděláte plato. Umožňují též nakládat na přívěs z boku.

Přívěsné vozíky s uložením kol vedle ložné plochy mají nižší těžiště (a tím nižší nakládací plochu), vyšší stabilitu a jejich cena vychází výhodněji.

 
Jaké bočnice jsou u přívěsného vozíku lepší?
 
Bočnice přívěsných vozíků můžete vybírat z plechových (alu-zinek), které jsou lehké a používají se většinou u hobby přívěsů.
Překližkové bočnice jsou pevné a odolné vůči oděru, dávají se na přívěsy s koly vedle ložné plochy. Hodí se pro profi účely.
Hliníkové bočnice jsou pevné a vhodné tam, kde se přívěs často otevírá (u přívěsů s koly pod ložnou plochou). Mají vysokou životnost.
 
Jednoosý nebo dvouosý přívěs?
 
Jednoosé přívěsy mají nižší váhu a lepší manévrovatelnost.
Dvouosé přívěsy si lépe poradí s rozložením nákladu, mají lepší jízdní vlastnosti. Tyto přívěsy jsou vhodné pro časté používání.
Počet náprav samozřejmě ovlivňuje celkovou hmotnost přívěsu.
 
Oje na přívěsu
 
Můžete vybrat dva typy ojí. Přívěsné vozíky, které mají trubkovou oj, jsou lépe skladovatelné, protože umožňují zasunutí oje pod ložnou plochu. Mají také větší rádius při zatáčení. Používají se u přívěsů o maximální délce ložné plochy do 2,5 m.
U přívěsů, které mají tzv. "V" oj, slouží tato oj současně jako podpěra ložné plochy a přívěs tak má lepší rozložení váhy vezeného nákladu.
Typ oje je dán konstrukcí přívěsu.
Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & techka s.r.o.